Besøk ved Blindevannverk ved Seterdammen

Denne uken tok førskolebarna på Stubben oss et lite besøk innom Blindevannverk ved Seterdammen som ligger ved Berger.

Det var klargjort for storfint besøk av førskolebarna ved Blindevannsverket denne litt kjølige dagen i oktober 2021.
Mange av barna hadde sine formeninger om hva et vannverk kunne være for noe, samt og en del tanker rundt viktigheten av vann for oss som mennesker.
Dette til tross var det en spent barnegruppe som satte seg ivrige inn i minibussen i påvente av hva denne  bussturen ville ha av faktisk innhold når de omsider ville komme frem til selve vannverket i Berger.

Ved vannverket fikk vi en rask introduksjon rundt hvordan vannverket driftes, så vel som rundt viktigheten av rent drikkevann for oss alle.

Så rart å tenke på at en kun kan overleve i to, kanskje tre dager uten vann!
Vi var så heldige å få en omvisning av vannverket, hvor vi ble vist og forklart hvordan vannet renses gjennom forskjellige filtere i store basseng, og deretter hvordan vannet ytterligere renses ved bruk av "små soler" som de hadde installert i noen svære maskiner nede i en ganske så bråkete kjeller!

Ja, nede i kjelleren fikk vi til og med utdelt splitter nye flasker, fylt opp med vann rett fra røret ved vannverket!

På slutten av besøket, fikk vi til og med se hvordan vannet filtreres gjennom ett av bassengene, noe som ikke bare bråkte veldig, men som var ganske kult å se på, da en nesten kunne føle vannets bevegelse på kroppen!