Vi har en avdeling med 1-2 åringer. Det er 12 barn, 2 pedagoger og 2 assistenter.
Barna har foreløpig et begrenset språk. Personalet anerkjenner deres måte å kommunisere på, og bruker dessuten språket svært aktivt i hverdagen. Det brukes eventyr, sang, rim og regler for å fremme språkutviklingen.
Vi legger til rette slik at de kan utvikle fysiske ferdigheter som å krabbe, gå ,løpe, hoppe o.l.
Det brukes mye tid på å lære barna sosiale ferdigheter og sosiale normer som gjelder i barnehagen, og i livet. Vi arbeider med å lære forskjellen på rett og galt, at de skal være snille mot de rundt seg, samt vise empati.
Vi går på tur 2-3 dager i uka. Turene gir barna erfaringer på forskjellige typer underlag, og vanskelighetsgrader, slik at de får oppøvet sine motoriske ferdigheter, de får kunnskaper om alt som lever og rører på seg i naturen. Ved at barna ferdes mye i og opplever naturens mangfold, ønsker vi at de skal lære seg å ta vare på naturen og det som lever i den. Skog og mark er den aller beste arenaen for grovmotorisk utvikling.
Vårt moderne levesett har på mange måter fratatt barna mye av den naturlige leken i skog og mark. I tillegg undrer vi oss sammen med barna over fenomener i naturen. Vi utforsker det vi finner langs turveien. De får tatt i bruk alle sine sanser. Derfor prøver vi å unngå å bruke vogn til barna. Dette fordi vi ønsker at barna skal være aktive og ikke sitte passive i vognen, fordi da går da glipp av så mange opplevelser, og får ikke får ikke brukt kroppen sin. De aller minste barna skal også prøve å gå noe av strekningen selv, for å få erfaringer og øve seg å gå på tur.