Velkommen til Møllerdammen Naturbarnehage

Møllerdammen naturbarnehage har en visjon om å drive en barnehage som vektlegger uteliv på barnas premisser. Gjennom omsorg, lek og læring i naturen ønsker vi å gi barna en sunn og trygg oppvekst med vekt på naturglede, medvirkning, fysisk aktivitet og helse. Våre åpningstider er kl. 06.45-17.15

Møllerdammen Naturbarnehage ligger vakkert til i den frodige naturen ved Hillestad i Holmestrand Kommune. Med skogen som nærmeste nabo, har vi kort vei til naturens egen lekearena.

Barnehagen åpnet i 2007 med fire avdelinger. Avdelingene fikk navnene inspirert av naturen som ligger rundt. Kvisten  og Nøtteliten er småbarnsavdelinger for barn i 1-2 årsalderen, Kongla er storbarnsavdeling for barn mellom 3 – 4 årsalderen og Stubben er storbarnsavdeling for barn 4-6 år.

Utenfor gjerdet vårt har vi et fantastisk skogsområde hvor vi har mange stamplasser. Vi har også to lavvoer plassert på ulike steder i skogen. Her har vi bålplass og egen utelekplass med husker, klatrevegg og hinder for balanse. Matlaging på bål hører med. Her steker vi alt fra fisk vi har fisket selv, supper, toast og mye annet godt.

Vi har egen minibuss som brukes til å komme oss til stranda, fjellet, museer, akebakker, skianlegg, bibliotek. Våre faste reisemål er Botnemarka, Nøtnesåsen, Langevann, Dulpen, Hagemann, biblioteket, Slottsfjellet i Tønsberg, Verdens Ende, slottet og ulike museer i Oslo, Forskerfabrikken i Larvik, Horten, Vestfossen, ulike fjell Hof, Sti for øyet i Stokke, Merkedammen i Tønsberg, og mange andre flotte steder. Vi har ingen begrensninger på hvor vi kan reise.

I tillegg har barnehagen sin egen båt, en 28 fots båt som gjør at vi kan komme oss på sjøen, hvor barna får lære om livet på og langs sjøen. Barna lærer sjøvettregler, om sikkerhet på sjøen, dyrelivet i havet. De lærer også å fiske fisk og krabber.

Vi har også kano som barna storkoser seg i på turer på vannet.

Småbarna sover i hengekøye når de er på tur i skogen. Førskolebarna overnatter i lavvo.

Barnehagen har også en egen utescene som brukes til oppvisning av teater og sanger for foreldre og familie på sommeravslutningen. Barna bruker også scenen til å presentere hva de har arbeidet med gjennom barnehageåret. Scenen brukes da som utstillingslokale og fylles med produkter og bilder fra temaet de har arbeidet med.

Barnehagen har kjøpt inn ski og skøyter, slik at foreldre slipper å ta med dette. Vi er heldige å ha Hvitstein stadion hvor vi kan gå på skøyter. Når vi går på ski har vi jordet rett utenfor gjerdet vårt, men vi reiser også til Botnemarka, Stokke og Hof får å gå på ski.

Egen kjøkkenhage har vi også. Her sår vi alt fra urter til grønnsaker. Vi har også epletrær i barnehagen som vi nyter godt av.

Snekker verksted hvor barna kan snekre litt. Alt fra fuglekasser til egne fantasiprodukter.

Når du velger Møllerdammen Naturbarnehage velger du en barnehage som er der for å bygge fram det beste i ditt barn. Barna får omsorg, lek og læring i et trygt og godt barnehagemiljø. Vi har i dag en høy pedagogisk tetthet, hvor alle er der for å gi ditt barn det beste pedagogiske tilbudet.

Vi ønsker å gi barna i vår barnehage en trygg og god plattform, hvor vi har fokus i å gi barna muligheten for videreutvikling for lek og læring. Som naturbarnehage gir vi barna unike muligheter for læring om naturen og dyrelivet vi har. De ansatte har ulike erfaringsområder om naturen som vi bruker i vår hverdag. Det og være ute uansett vær og skape gode opplevelser i naturen er noe vi i Møllerdammen Naturbarnehage brenner for.