VERDENSROMMET

I januar har vi hatt fokus på verdensrommet, et spennende tema!

Gjennom samlinger, spontane samtaler, bøker, bilder, sang, lek og IKT har vi lært oss rekkefølgen på alle planetene, hva de heter, antall planeter som er i vårt solsystem og litt enkel fakta om planetene. Visste du at Jupiter er den største planeten i solsystemet? Eller at den planeten med ringer rundt seg heter Saturn? Vel, det har hvertfall vi på Kvisten lært oss nå! Og den planeten vi alle barn og voksne bor på, ja det er jo Jorda!

Bilder har vært en viktig kilde til gode samtaler. Det har blitt hengt opp bilder på avdelingen som har startet mange samtaler blant barna og de voksne. Her har det blitt hengt opp bilder av hele solsystemet, alle planetene, raketter og astronauter.
Ved bruk av IKT, fikk barna en formiddag hvor avdelingen ble gjort om til en liten kinosal. Med hvert sitt sete slik som på kino, fikk alle en skål hver med litt popcorn og vi fikk se et romvesen som het Paxi. Han reiste rundt med romskipet sitt til verdensrommet, de ulike planetene og månen. Her fikk vi høre om de ulike planetene og vi fikk se hvordan det så ut på månen. Vi fant også en liten film om Peppa Gris som skulle reise til månen!
Barna utvikler seg stadig på rolleleken nå. Så vi prøvde å kle inn den store, røde bilen på avdelingen med folie, slik at det så ut som et romskip/rakett. Med det ønsket vi å kunne gi barna materialet/lekene de trenger for å utvide barnas lek. Med dette romskipet/raketten ble det flere turer til månen og de forskjellige planetene, og gjerne med de nye astronaut-draktene vi hadde fått. Folien holdt seg dessverre ikke så lenge på bilen, men leken var der likevel!

Til formingsaktivitetene våre har vi gjort litt forskjellig. Noen har fått male romskip ved å male på hender og føttene sine. Vi har malt planeten vår, Jorda. Og ikke minst så har vi fått lage en egen rakett som vi kan ha på ryggen vår ved bruk av flasker (som barna har hatt med seg hjemmefra) og aluminiumsfolie. Denne kan være med på å inspirere til videre lek om astronauter og om det å reise til andre planeter eller til månen. Noen har også fått være med på å lage månesteiner som vi har hatt med oss på tur, eller ute i barnehagen slik at vi kan leke at vi er på månen og samler steiner eller finner spennende skatter.

På turene våre har vi blant annet sett på himmelen etter månen, for det hender at vi kan se månen på dagen også. Det er rart, for månen skal jo komme om natten. Vi har fått se og høre fly og helikopter, og vi har sett at disse flyr høyt, høyt oppe i himmelen.
Alt i alt, en spennende måned hvor vi har lært og lekt mye med et spennende tema som hovedfokus!