Fossil jakt på Tjøme

I dag satte førskolebarna seg godt til rette i minibussen for turen til Moutmarka på Tjøme.  Hvor de skulle på jakt etter fossiler, '

Ved Moutmarka hadde vi et relativt rolig opphold hvor barna samlet inn ymse skjelltyper; blåskjell, kamskjell, sjøsneglehus blant annet. Barna fikk klatre på svabergs fjell i søken etter fossiler.

Den som leter den finner ! Vi fant til slutt ett fosil som antakelig er av en type tang som hadde surret seg rundt en stein for lenge, lenge siden, da fossilet viste seg i form av et bånd med eldre, mer porøs stein som slynget seg rundt et tykkere lag med kompakt nydannet stein.

Barna fikk se, ta og føle på steinen, og vi fikk tatt bilder av den som vi kan se på senere nårvi skal lære ennå mer om fosiler..

Vi plamnlegger å reise tilbake senere, for å se om vi kan finne ennå fler neste gang.