Tema undring, utforskning og sansing

Denne måneden har vi undring, utforskning og sansing som tema på Nøtteliten. Vi skal derfor eksprimenter og utforske mange ting i løpet av januar og februar.

Vi startet med å blande konditor farge i mange kopper. Barna var veldig ivrig og veldig spente på hva vi skulle med koppene. Noen sa det var saft og noen trudde det blei is vi kunne spise.
Etter at vi hadde blandet konditior farge og vann i koppene satt vi de ut i kulda over
natta og begynte utforskningen neste dag. Vi samlet alle barna oppe på soveverandaen og alle fikk hver sin lille klump med is.

Vi kikket på den, sanset med den og smakte på den. De var kalde og det var et lag is rundt vannet med farge.
Vi delte isen i to og vannet med farge forsvant ned på snøen. isklumpen ble da bare hvite. Hvor ble det av fargen?
Dette testet vi flere ganger. vi snakket også om at vann fryser til is og barna hadde mange ulike svar på hvorfor det blei akkuratt sånn. Vi kunne bygge tårn med alle isklumpene og noen brukte de som fotball.
Alt i alt et supert ekspriment med mye utforskning og refleksjoner fra barn.
Vi gleder oss til å eksprimentere mere sammen.

Hilsen Nøtteliten gjengen.

Kan være et bilde av innendørs

Kan være et bilde av mat

Kan være et bilde av 1 person

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.