Stubben på sopptur

I barnehagen er høsten i anmarsj, og vi bestemte oss for å ta en tur i skogen for å se om vi kunne finne sopp. Soppen vi skulle finne og plukke var den gode kantarellen.

I løpet av turen kom vi over mange forskjellige sopp: røyksopp med sin karakteristiske røykaktige hette, steinsopp med sin robuste form, og til og med noen kreasjoner som kunne ligne på noe fra eventyrbøkene. Barna var ivrige og spurte om navn på soppene, og om de var giftige eller ikke. Gjennom sopp boken kunne barna også lete og finne frem til nettopp den soppen de fant.

Plutselig kom vi til ett område med MASSE kantareller, og vi plukket og plukket. Til sammen så tok vi med oss over 2 kg kantareller tilbake til barnehagen.

Tilbake i barnehagen ble soppen vasket og renset. Deretter stekte vi soppen i smør, og alle fikk smake. Dette var virkelig noe som falt i smak!

Soppturen ble ikke bare en dag med sopp plukking, men også en dag med utforskning, læring og deling. Det minner oss om naturens skjønnhet og mangfold, og hvordan en enkel tur i skogen kunne føre til så mange minneverdige opplevelser.